tisdag 6 september 2011

Tappra höstblommor


Det märks det börjar bli höst.
Det mesta i trädgården har blommat över men min 2 meter höga dahlia fortsätter
tappert att blomma. Enligt förpackningen skulle den bli 60 cm hög.
Vet inte vad som hände där....


Den här busken heter Kerria.
"Kerria japonica "Pleniflora"
Den är visst vanlig i Kina och Japan.
Den är absolut inte härdig där jag bor men det vet den inte om. :-)
Härdig till möjligen zon 3, jag bor i zon 5.
Jag har lyckats få den att övervintra 3 vintrar nu, utomhus.
Jag täcker den rikligt med löv från våra bollpilar.


Enligt buskbeskrivningen ska den blomma i maj-juni.
Det vet den heller inte om.
Den blommar nu.
Första året jag fått den att blomma, trevligt !!


Här är min rudbeckia.
Den är en favorit.
Perfekt som snittblomma då den ger mycket blommor som
står länge i vas.


Sist och minst...
En dubbel näva som jag inte ens visst att jag hade.
Hade inte en aning om att den var dubbel åtminstone.
Tror den ska få en mer framstående plats i rabatten nästa år.
Gillar den skarpt.

Ha de bäst !!
Gunilla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar